Połowa wakacji już za nami. Wakacje to dobry czas na
odpoczynek i leniuchowanie, ale chciałabym Was zachęcić do zabaw/ćwiczeń ze
swoimi pociechami czy podopiecznymi z wykorzystaniem wakacyjnych skarbów.
Zgromadźcie kamyczki, muszelki, patyczki czy szyszki i zorganizujcie zabawę dla dzieci. Warto te skarby przywieźć do rodzinnego miasta
i korzystać z nich również w ciągu roku szkolnego (zwłaszcza jak za oknem minus
20 stopni, a nam się marzy lato!;-))
I nie musimy wcale jechać nad morze… wystarczy wybrać się na
wycieczkę do lasu czy nad jezioro.
Co się nam przyda? Muszelki, kamyczki, patyczki, szyszki,
kora drzewa, piórka, piasek i wszystko to co daje nam natura, a co znajdziecie
na plaży czy w lesie.
- Zabawa „Robimy porządki”
Rozrzuć trochę muszelek lub małych
kamyczków i poproś dziecko o pomoc w ich
posprzątaniu. Przekładajcie małe elementy ćwicząc chwyt pęsetkowy.
Większe przedmioty, takie jak np. szyszki, przekładaj za pomocą szczypiec
(świetnie sprawdzają się te drewniane do ogórków).
Możesz również rozsypać i wymieszać kamyki,
szyszki i muszelki i poprosić dziecko o posegregowanie przedmiotów. Dzięki tej
zabawie ćwiczymy kategoryzację.
- Wyławianie skarbów z wody.
Wrzuć muszelki, kamyczki do miski z wodą
(lub wanny w czasie kąpieli). Poproś, aby wyciągnęło przedmioty z wody. Może to
robić dłońmi, szczypcami lub za pomocą sitka. Jeśli do wody wrzucisz patyczki możecie je wyciągać
sitkiem. Ta zabawa jest świetną propozycją dla dzieci z nadwrażliwością
dotykową.
- Zabawa „Chodniczek sensoryczny”
Rozsyp patyczki, muszelki, piasek suchy i
mokry, szyszki (można je przykryć kawałkiem materiału) i zachęć dziecko do
przejścia po tym nietypowym chodniku.
- Zabawy grafomotoryczne
- Zabawy rzutne
- Układanie liter
- Liczmany
- Układanie sekwencji
Sekwencje odzwierciedlają porządek znaków
językowych – mówionych i pisanych, dlatego tak ważne w procesie terapii
wszystkich dzieci są ćwiczenia porządkowania.
- Zabawa w archeologa
Zakop w piasku drobne przedmioty, daj
dziecku pędzelek i poproś, aby odnalazło skarby za pomocą pędzelka, tak jak
robią to archeolodzy.
- Puzzle
Kupcie na wyjeździe widokówki. Potnij
dziecku pocztówkę i poproś, aby ułożyło w całość. Dzięki układaniu puzzli ćwiczymy percepcję wzrokową,
które jest ważna w procesie nauki czytania i pisania.
- Kolorowe kamyki
Poszukajcie dużych kamyków. Za pomocą
mazaków lub lakierów do paznokci ozdóbcie kamyki, które później będą mogły
służyć jako pionki do gry. Takie malowanie mazakami jest dużo ciekawsze niż
malowanie po zwykłej kartce.
- Zabawa „Zgadnij czego brakuje”
Ułóż przed dzieckiem kilka przedmiotów
(muszle, kamyk, piórko, szyszka, patyk itp.), daj chwile na zapamiętanie
przedmiotów, następnie poproś, aby zamknęło na chwilę oczy. Gdy dziecko nie
patrzy zabierz jeden przedmiot. Dziecko po otworzeniu oczu musi powiedzieć
czego brakuje.
- Zabawa „Co zmieniło swoje miejsce?”
Ułóż przed dzieckiem kilka przedmiotów w
jednym szeregu i poproś, aby zapamiętało układ. Gdy dziecko zamknie oczy zamień dwa przedmioty miejscami. Zadaniem dziecka jest powiedzieć co zmieniło swoje
miejsce.
- Liczymy sylaby w słowie
- "Wakacyjnik"
Pamiętajcie! Jeśli bawicie się z bardzo
małymi dziećmi lub dziećmi niepełnosprawnymi
umysłowo i używacie małych przedmiotów nie zostawiajcie dzieci samych nawet na
chwilę! Przed rozpoczęciem zabawy policzcie ile jest muszelek czy kamyczków. Po
zakończonych ćwiczeniach sprawdźcie czy ich ilość jest taka sama jak przed rozpoczęciem
zabawy.
Przyjemnej zabawy! :-)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz