poniedziałek, 8 sierpnia 2016

Wakacyjne skarby




Połowa wakacji już za nami. Wakacje to dobry czas na odpoczynek i leniuchowanie, ale chciałabym Was zachęcić do zabaw/ćwiczeń ze swoimi pociechami czy podopiecznymi z wykorzystaniem wakacyjnych skarbów. Zgromadźcie kamyczki, muszelki, patyczki czy szyszki i zorganizujcie zabawę dla dzieci. Warto te skarby przywieźć do rodzinnego miasta i korzystać z nich również w ciągu roku szkolnego (zwłaszcza jak za oknem minus 20 stopni, a nam się marzy lato!;-))
I nie musimy wcale jechać nad morze… wystarczy wybrać się na wycieczkę do lasu czy nad jezioro.
Co się nam przyda? Muszelki, kamyczki, patyczki, szyszki, kora drzewa, piórka, piasek i wszystko to co daje nam natura, a co znajdziecie na plaży czy w lesie.

  •        Zabawa „Robimy porządki”
Rozrzuć trochę muszelek lub małych kamyczków i poproś dziecko o pomoc  w ich posprzątaniu. Przekładajcie małe elementy ćwicząc chwyt pęsetkowy. Większe przedmioty, takie jak np. szyszki, przekładaj za pomocą szczypiec (świetnie sprawdzają się te drewniane do ogórków).
Możesz również rozsypać i wymieszać kamyki, szyszki i muszelki i poprosić dziecko o posegregowanie przedmiotów. Dzięki tej zabawie ćwiczymy kategoryzację.


  •            Wyławianie skarbów z wody.
Wrzuć muszelki, kamyczki do miski z wodą (lub wanny w czasie kąpieli). Poproś, aby wyciągnęło przedmioty z wody. Może to robić dłońmi, szczypcami lub za pomocą sitka. Jeśli do wody wrzucisz patyczki możecie je wyciągać sitkiem. Ta zabawa jest świetną propozycją dla dzieci z nadwrażliwością dotykową.

  •          Zabawa „Chodniczek sensoryczny”
Rozsyp patyczki, muszelki, piasek suchy i mokry, szyszki (można je przykryć kawałkiem materiału) i zachęć dziecko do przejścia po tym nietypowym chodniku.

  •       Zabawy grafomotoryczne
Porozkładaj muszelki lub kamyczki na piasku, zachęć dziecko do narysowania patykiem lub palcem linii łączących te muszelki lub kamyki. Jest też opcja druga. Zamiast łączyć  elementy rysujemy linie tak, aby nie dotknąć muszelki czy kamyka. Dzięki tej zabawie przygotujesz swoją pociechę do nauki pisania.


  •       Zabawy rzutne
Szyszki i kamyki świetnie nadają się do zabaw rzutnych. Narysuj na ubitej ziemi obręcz i wyznacz linię, z za której Twoje dziecko będzie rzucało szyszkami, tak aby trafić w narysowaną obręcz. Dziecko może też celować do wiaderka czy tekturowego pudełka, bądź też zwyczajnie do oddalonego drzewa. Zabawy rzutne kształtują koordynację wzrokowo – ruchową niezbędną do późniejszej nauki pisania.

  •        Układanie liter
Jeżeli Twoje dziecko jest na etapie nauki liter lub cyfr warto wykorzystać wakacyjne skarby to utrwalanie znaków. Ułóż litery, sylaby z muszelek czy innych znalezionych skarbów. Zachęć dziecko do zrobienia tego samego.


  •       Liczmany 
Kamyki, patyki czy muszelki stanowią też świetną pomoc matematyczną. Nauka dodawania i odejmowania z użyciem tych liczmanów  na pewno będzie dużo ciekawsza :).


  •       Układanie sekwencji
Sekwencje odzwierciedlają porządek znaków językowych – mówionych i pisanych, dlatego tak ważne w procesie terapii wszystkich dzieci są ćwiczenia porządkowania.

  •        Zabawa w archeologa
Zakop w piasku drobne przedmioty, daj dziecku pędzelek i poproś, aby odnalazło skarby za pomocą pędzelka, tak jak robią to archeolodzy.

  •       Puzzle
Kupcie na wyjeździe widokówki. Potnij dziecku pocztówkę i poproś, aby ułożyło w całość. Dzięki układaniu puzzli ćwiczymy percepcję wzrokową, które jest ważna w procesie nauki czytania i pisania.

  •       Kolorowe kamyki
Poszukajcie dużych kamyków. Za pomocą mazaków lub lakierów do paznokci ozdóbcie kamyki, które później będą mogły służyć jako pionki do gry. Takie malowanie mazakami jest dużo ciekawsze niż malowanie po zwykłej kartce.

  •       Zabawa „Zgadnij czego brakuje”
Ułóż przed dzieckiem kilka przedmiotów (muszle, kamyk, piórko, szyszka, patyk itp.), daj chwile na zapamiętanie przedmiotów, następnie poproś, aby zamknęło na chwilę oczy. Gdy dziecko nie patrzy zabierz jeden przedmiot. Dziecko po otworzeniu oczu musi powiedzieć czego brakuje.


  •       Zabawa „Co zmieniło swoje miejsce?”
Ułóż przed dzieckiem kilka przedmiotów w jednym szeregu i poproś, aby zapamiętało układ. Gdy dziecko zamknie oczy zamień dwa przedmioty miejscami. Zadaniem dziecka jest powiedzieć co zmieniło swoje miejsce.

  •       Liczymy sylaby w słowie
Poproś dziecko o podzielenie wybranego słowa na sylaby i ułożenie tyle muszelek/kamyczków ile jest sylab w danym słowie.

  •      "Wakacyjnik"
Stwórzcie wakacyjny pamiętnik lub lapbooka. Zbierajcie bilety, pocztówki, mapki, róbcie ilustracje, piszcie o swoich przygodach.

Pamiętajcie! Jeśli bawicie się z bardzo małymi dziećmi lub dziećmi  niepełnosprawnymi umysłowo i używacie małych przedmiotów nie zostawiajcie dzieci samych nawet na chwilę! Przed rozpoczęciem zabawy policzcie ile jest muszelek czy kamyczków. Po zakończonych ćwiczeniach sprawdźcie czy ich ilość jest taka sama jak przed rozpoczęciem zabawy.
Przyjemnej zabawy! :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz