Lubię w terapii wykorzystywać wszystko to co wpadnie mi w
ręce. Do takich rzeczy nalezą pocztówki. W dzisiejszych czasach są tak piękne i
kolorowe, że praca z nimi jest ogromną przyjemnością (bo fajnie jest otaczać
się rzeczami pięknymi). Zbliżają się
Święta Wielkanocne. Na poczcie pojawiły się przepiękne kartki o różnych kształtach,
z brokatem i bez, pstrokate i stonowane, z życzeniami i bez… naprawdę jest w
czym wybierać. Ja już kilka lat temu zakupiłam ich znaczną ilość i do dziś
służą mi jako pomoc w terapii tych mniejszych i tych większych dzieciaków.
Dzisiaj chcę się z Wami podzielić pomysłami na wykorzystanie kartek pocztowych.
Ja akurat mam te świąteczne, ale możemy wykorzystać też inne pocztówki,
np. z widokami.
Oto 8 sposobów na wykorzystanie pocztówek:
1.
Większość dzieci lubi układać puzzle. Ich
układanie świetnie będzie rozwijało percepcję wzrokową tak bardzo potrzebną do
nauki czytania i pisania. Kartkę możemy
pociąć na kilka części i zabawa gotowa. Z młodszymi dziećmi ćwiczymy układanie
na wzorze (dziecko układa pocięte kawałki na obrazku), z nieco starszymi wg
wzoru (dziecko patrzy na kartkę i obok układa taki sam obrazek z pociętych
elementów). Najtrudniej jest układać bez wzoru. Takie puzzle możemy też
wykorzystać podczas usprawniania narządów mowy czy utrwalania wymowy. Dziecko
„wykupuje” element układanki poprawnie wykonanym ćwiczeniem czy powtórzeniem
sylaby, słowa, zdania.
Możecie też zgromadzić kilkanaście pocztówek, przeciąć na pół i poprosić
dziecko, aby złożyło wszystkie pocięte kartki.
Układanie na wzorze
Układanie według wzoru
Układanie bez wzoru
Gdy już dziecko złoży pocztówkę porozmawiajcie o tym co się na niej znajduje, opiszcie kolory jakie widzicie. Dzięki temu dziecko utrwali kolory, wzbogaci swój słownik.
2.
W kolejnej zabawie przygotowujemy
kilka/kilkanaście pocztówek, które są przecięte na pół. Rozdajemy każdemu
uczestnikowi zabawy. Jeden z nich wybiera połówkę pocztówki i bez pokazywania
innym uczestnikom zabawy zaczyna ją opisywać. Zadaniem uczestników zabawy jest
sprawdzenie czy któryś z nich posiada drugą połówkę pocztówki. Jest to świetna
zabawa rozwijająca umiejętność opisywania. Świetnie się też sprawdzi przy
utrwalaniu poprawnej wymowy.
3.
Do następnej zabawy będziemy potrzebować kilka –
kilkanaście różnych pocztówek, ale z każdego rodzaju muszą być dwie takie same.
Mieszamy pocztówki, rozdajemy uczestnikom. Jeden z nich opisuje wybraną
pocztówkę, a reszta sprawdza czy posiada parę do kartki, która jest opisywana.
Jeśli gramy w dwie osoby to rozdajemy jeden komplet. Drugi kładziemy na stole i
bierzemy po jednej pocztówce z wierzchu. Jeśli nie wylosowaliśmy kartki, którą
mamy w swoim zestawie możemy zacząć ją opisywać a drugi uczestnik na podstawie
opisu musi znaleźć parę. Ważne, aby pocztówki podkleić kartonem, gdyż możemy
rozpoznać je po napisach na drugiej stronie czy kształcie.
4.
Jeśli mamy kilkanaście par pocztówek i je
podkleimy kartonem to możemy zagrać w pamięć – memory.
5.
Następna propozycja rozwijająca mowę będzie
polega na wybraniu kartki, która nam się najbardziej podoba i ustnym uzasadnieniu
swojego wyboru. Możemy też wybrać pocztówkę, która podoba nam się najmniej.
6.
Jeśli chcemy usprawniać motorykę małą poprośmy
dziecko, aby obejrzało pocztówki a następnie narysowało (wykleiło) swoją własną
kartkę inspirując się gotowymi widokówkami.
7.
Obejrzyjcie kartki pocztowe związane ze świętami
lub miejscem (np. góry, morze). Wymieńcie jak najwięcej skojarzeń do świąt lub
miejsca, z którego pochodzą pocztówki.
8.
Poproście dziecko, aby wylosowało lub wybrało
jedną pocztówkę, a następnie ją opisało na kartce–dzięki temu poćwiczycie
umiejętność budowania wypowiedzi pisemnych.
Życzę Wam przyjemnej zabawy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz