czwartek, 15 marca 2018

Pocztówkowy szał czyli kilka słów o wykorzystaniu kartek pocztowych w nauce i zabawie.




Lubię w terapii wykorzystywać wszystko to co wpadnie mi w ręce. Do takich rzeczy nalezą pocztówki. W dzisiejszych czasach są tak piękne i kolorowe, że praca z nimi jest ogromną przyjemnością (bo fajnie jest otaczać się rzeczami pięknymi).  Zbliżają się Święta Wielkanocne. Na poczcie pojawiły się przepiękne kartki o różnych kształtach, z brokatem i bez, pstrokate i stonowane, z życzeniami i bez… naprawdę jest w czym wybierać. Ja już kilka lat temu zakupiłam ich znaczną ilość i do dziś służą mi jako pomoc w terapii tych mniejszych i tych większych dzieciaków. Dzisiaj chcę się z Wami podzielić pomysłami na wykorzystanie kartek pocztowych. Ja akurat mam te świąteczne, ale możemy wykorzystać też inne pocztówki, np.  z widokami.
Oto 8 sposobów na wykorzystanie pocztówek:
1.      Większość dzieci lubi układać puzzle. Ich układanie świetnie będzie rozwijało percepcję wzrokową tak bardzo potrzebną do nauki czytania i pisania.  Kartkę możemy pociąć na kilka części i zabawa gotowa. Z młodszymi dziećmi ćwiczymy układanie na wzorze (dziecko układa pocięte kawałki na obrazku), z nieco starszymi wg wzoru (dziecko patrzy na kartkę i obok układa taki sam obrazek z pociętych elementów). Najtrudniej jest układać bez wzoru. Takie puzzle możemy też wykorzystać podczas usprawniania narządów mowy czy utrwalania wymowy. Dziecko „wykupuje” element układanki poprawnie wykonanym ćwiczeniem czy powtórzeniem sylaby, słowa, zdania.
      Możecie też zgromadzić kilkanaście pocztówek, przeciąć na pół i poprosić dziecko, aby złożyło wszystkie pocięte kartki.

Układanie na wzorze 

 Układanie według wzoru

 Układanie bez wzoru

Gdy już dziecko złoży pocztówkę porozmawiajcie o tym co się na niej znajduje, opiszcie kolory jakie widzicie. Dzięki temu dziecko utrwali kolory, wzbogaci swój słownik.

2.      W kolejnej zabawie przygotowujemy kilka/kilkanaście pocztówek, które są przecięte na pół. Rozdajemy każdemu uczestnikowi zabawy. Jeden z nich wybiera połówkę pocztówki i bez pokazywania innym uczestnikom zabawy zaczyna ją opisywać. Zadaniem uczestników zabawy jest sprawdzenie czy któryś z nich posiada drugą połówkę pocztówki. Jest to świetna zabawa rozwijająca umiejętność opisywania. Świetnie się też sprawdzi przy utrwalaniu poprawnej wymowy.

3.      Do następnej zabawy będziemy potrzebować kilka – kilkanaście różnych pocztówek, ale z każdego rodzaju muszą być dwie takie same. Mieszamy pocztówki, rozdajemy uczestnikom. Jeden z nich opisuje wybraną pocztówkę, a reszta sprawdza czy posiada parę do kartki, która jest opisywana. Jeśli gramy w dwie osoby to rozdajemy jeden komplet. Drugi kładziemy na stole i bierzemy po jednej pocztówce z wierzchu. Jeśli nie wylosowaliśmy kartki, którą mamy w swoim zestawie możemy zacząć ją opisywać a drugi uczestnik na podstawie opisu musi znaleźć parę. Ważne, aby pocztówki podkleić kartonem, gdyż możemy rozpoznać je po napisach na drugiej stronie czy kształcie.
4.      Jeśli mamy kilkanaście par pocztówek i je podkleimy kartonem to możemy zagrać w pamięć – memory.
5.      Następna propozycja rozwijająca mowę będzie polega na wybraniu kartki, która nam się najbardziej podoba i ustnym uzasadnieniu swojego wyboru. Możemy też wybrać pocztówkę, która podoba nam się najmniej.
6.      Jeśli chcemy usprawniać motorykę małą poprośmy dziecko, aby obejrzało pocztówki a następnie narysowało (wykleiło) swoją własną kartkę inspirując się gotowymi widokówkami.
7.      Obejrzyjcie kartki pocztowe związane ze świętami lub miejscem (np. góry, morze). Wymieńcie jak najwięcej skojarzeń do świąt lub miejsca, z którego pochodzą pocztówki.
8.      Poproście dziecko, aby wylosowało lub wybrało jedną pocztówkę, a następnie ją opisało na kartce–dzięki temu poćwiczycie umiejętność budowania wypowiedzi pisemnych.

Życzę Wam przyjemnej zabawy! 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz