wtorek, 27 marca 2018

Stuk – puk czyli kilka słów o kształceniu wrażliwości słuchowej.





Słuch odgrywa  niebywałą rolę w procesie kształcenia mowy. U człowieka możemy wyróżnić trzy rodzaje słuchu: fizyczny, muzyczny i mowny. Słuch fizyczny to zdolność odbierania przez człowieka fal dźwiękowych z otoczenia, słuch muzyczny to umiejętność odbierania wrażeń dźwiękowych (dzięki niemu różnicujemy podstawowe cechy dźwięku: wysokości, barwę i siłę), natomiast słuch mowny to zdolność precyzyjnego słyszenia i różnicowania dźwięków mowy. Prawidłowo rozwijający się słuch mowny będzie miał wpływ nie tylko na prawidłowy rozwój mowy, ale również na umiejętność czytania i pisania. Dlatego tak ważne jest, aby wspomagać rozwój funkcji słuchowych od najmłodszych lat. Poniżej chciałabym Wam zaprezentować ćwiczenia kształtujące wrażliwość słuchową oraz umiejętność różnicowania dźwięków niewchodzących w skład mowy ludzkiej. Są one świetnym etapem przygotowawczym do ćwiczeń rozwijających umiejętność analizy i syntezy sylabowej i głoskowej. Ponadto ćwiczą one uwagę i pamięć słuchową. Część z zaprezentowanych poniżej ćwiczeń możemy stosować  u dzieci, które jeszcze nie mówią, dzięki czemu kształcimy funkcje słuchowe u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. Ponieważ prezentowane ćwiczenia to przede wszystkim fajna zabawa dla dziecka i rodzica zachęcam do stosowania ich nie tylko wtedy, gdy są do tego wskazania.
 
 Rozpoznawanie osób po głosie 

 

Nagraj głosy osób z otoczenia dziecka – mamy, taty, babci i poproś dziecko o pokazanie lub powiedzenie, do kogo należy prezentowany głos.


Łączenie dźwięku z obrazkiem przedmiotu 

Puść dźwięk (z płyty lub tabletu) i poproś dziecko o wskazanie zdjęcia przedmiotu wydającego odtwarzany dźwięk, możemy skorzystać z gotowych pomocy (np. „Dźwięki naszego otoczenia” czy „Dźwięki przyrody” wydawnictwa Harmonia). Uwaga! Zanim dziecko zacznie odgadywać dźwięki musi najpierw te dźwięki poznać!

Łączenie dźwięku z przedmiotem 

Zgromadź przedmioty wydające różne dźwięki  (np. suszarkę, budzik, telefon, nożyczki itp.). Daj dziecku posłuchać dźwięków, a następnie poproś, aby się odwróciło, włącz jedno urządzenie i poproś dziecko, aby odgadło co wydaje taki dźwięk. Poćwiczcie pamięć – włącz po kolei dwa, trzy urządzenia, gdy dziecko nie patrzy. Zadaniem dziecka będzie zapamiętanie co wydawało dźwięki oraz (w kolejnym etapie) podanie kolejności pojawiających się dźwięków.


Memory słuchowe

Przygotuj kilkanaście pojemników, np. jajek po kinder - niespodziankach (ważne, aby nie było przeźroczyste) oraz różne małe przedmioty do ich włożenia (dzwoneczki, monety, ryż, drewniane koraliki itp). Będą Wam potrzebne pary, dlatego każdy przedmiot musi się znaleźć w dwóch pojemniczkach. Zadaniem dziecka będzie wysłuchanie różnic w brzmieniu pojemników i połączenie ich w pary.
 


 

Uderzanie patykiem w przedmioty wykonane z rożnych materiałów

Przygotuj blaszaną puszkę, drewniane, papierowe i plastikowe pudełko itp.. Najpierw uderzamy na oczach dziecka drewnianym patyczkiem w leżące na stole przedmioty (możecie też dać dziecku patyczek, aby samo uderzyło 
w przedmioty), dziecko słucha dźwięków i zapamiętuje, następnie odwraca się, a rodzic/terapeuta uderzają patykiem 
o przedmiot. Zadaniem dziecka jest rozpoznać w co uderzał patyk. Podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu i tu możemy ćwiczyć pamięć słuchową  – uderz patykiem po kolei w dwa, trzy przedmioty, gdy dziecko nie patrzy. Zadaniem dziecka będzie zapamiętanie w co uderzał patyk oraz (w kolejnym etapie) podanie kolejności pojawiających się dźwięków. Im dziecko starsze tym dźwięków może być coraz więcej.


Rozpoznawanie dźwięków przedmiotów turlanych na stoliku 

Przygotuj kostkę zrobioną z plastiku, gąbki i drewna oraz piłeczkę pingpongową, drewniany koralik
 i okrągły dzwoneczek. Rzuć każdy z przedmiotów o stół, tak aby się poturlały. Gdy dziecko pozna  dźwięki poproś, by odwróciło głowę i odgadło jaki przedmiot turla się po stole. Gdy dziecko będzie bezbłędnie rozpoznawało dźwięki poćwicz pamięć. Rzuć po kolei dwoma, trzema przedmiotami (gdy dziecko nie patrzy). Zadaniem dziecka będzie zapamiętać dźwięki i kolejność a następnie wskazać 
w jakiej kolejności usłyszało dźwięki.


Słuchanie dźwięków z najbliższego otoczenia 

Wejdźcie do jakiegoś pomieszczenia w domu, np. łazienki. Poproście dziecko, aby zamknęło oczy 
i odkręćcie kran, zamknijcie półkę, włączcie suszarkę, wysuńcie szufladę itp.. Zadaniem dziecka będzie powiedzieć (lub pokazać) co robił rodzic.

Rozpoznawanie dźwięków gniecionych przedmiotów 

Przygotuj wszystko co „szeleści”, np. kartkę papieru, folię aluminiową, reklamówkę, chusteczkę. Zgniataj te przedmioty tak, aby wydawały dźwięk. Gdy dziecko posłucha dźwięków poproś, aby się odwróciło i spróbowało rozpoznać, który z przedmiotów wydaje podany dźwięk.


Lokalizowanie miejsca, z którego dochodzi dźwięk  

Poproś dziecko, by usiadło wygodnie na dywanie na środku pokoju. Poproś o zamknięcie oczu. Weź do ręki dzwoneczek. Przemieść się po cichu w jakiś kąt pomieszczenia. Poruszaj dzwonkiem. Zadaniem dziecka będzie, bez otwierania oczu, wskazać ręką skąd dochodzi dźwięk.

Rozpoznawanie dźwięków długich i krótkich

Przygotuj instrument (najlepiej pianinko, flet), jeśli nie masz ściągnij aplikację na tablet lub smartfon. Pokaż dziecku, że dźwięki mogą być długie (naciskamy dowolny klawisz i przytrzymujemy kilka sekund – nie jesteśmy muzykami, nie bawimy się w półnuty i ćwierćnuty ;-)) i krótkie (naciskamy klawisz przez sekundę). Graj dziecku dźwięki – jeśli usłyszy długi dźwięk podnosi długą wstążkę, jeśli krótki – krótszą. Ćwiczenie się sprawdzi jeśli dziecko rozumie pojęcia: długi, krótki. Gdy już prawidłowo rozpoznaje zagraj 2, 3 dźwięki, np. długi, krótki, krótki. Poproś dziecko by ułożyło wstążki odpowiadające zagranym dźwiękom (w tym przypadku wstążka długa, krótka, krótka). Dzięki temu poćwiczymy pamięć słuchową.



Rozpoznawanie dźwięków niskich i wysokich

Tym razem będziemy grali dźwięki niskie i wysokie. Gdy dziecko usłyszy dźwięk wysoki podnosi ręce do góry, gdy niski – kuca. I jak wyżej… jeśli już rozpoznaje dźwięki ćwiczymy pamięć – gramy dwa, trzy dźwięki, np. wysoki, niski, wysoki a dziecko odpowiednio podnosi ręce, kuca, podnosi ręce.

Rozpoznawanie dźwięków z dalszego otoczenia

Połóżcie się wygodnie na dywanie. Zamknijcie oczy. Przez minutę leżcie wsłuchując się w odgłosy dobiegające 
z zewnątrz, np. śpiew ptaków, tramwaj, autobus, chodzenie po schodach. Ćwiczenie wbrew pozorom nie jest łatwe, bo dzieci nastawiają się na słuchanie tego co jest w pomieszczeniu.

Rozpoznawanie dźwięków instrumentów

Przygotujcie instrumenty (np. tamburyno, grzechotkę, trójkąt – możecie też wykorzystać instrumenty zrobione przez Was samych). Dziecko zapamiętuje dźwięki wydawane przez poszczególne instrumenty, odwraca głowę i słucha na czym gra rodzic/terapeuta. Zadaniem dziecka jest rozpoznać instrument. Możemy również zagrać na dwóch, trzech a nawet (w przypadku starszych dzieci) czterech instrumentach – dzięki temu poćwiczymy pamięć słuchową.




Zabawa „Znajdź mnie”

Jest to propozycja usprawniania uwagi słuchowej dla dzieci w młodszym wieku szkolnym na zajęciach grupowych. Dzieci dobierają się w pary, ustalają wspólne słowo, dzięki któremu będą próbowali się znaleźć. Następnie wszyscy rozchodzą się po sali, zamykają oczy i próbują znaleźć swojego kolegę po głosie w czasie powtarzania ustalonego wcześniej słowa. 

Zabawa „Odgadnij hasło”

Tę zabawę pamiętam ze zbiórek harcerskich. Stosowałam ją później wielokrotnie na zajęciach grupowych dla dzieci dyslektycznych. Dzielimy grupę na trzy zespoły. Jeden zespół staje pod jedną ścianą sali, drugi po środku sali, a trzeci pod ścianą przeciwległą do zespołu pierwszego. Zespół pierwszy wymyśla hasło, które będzie musiał przekazać zespołowi trzeciemu. Przekazanie hasła utrudniać będzie zespół drugi. Zespół pierwszy na hasło start zaczyna krzyczeć swoje hasło, zespół drugi w tym czasie tak krzyczy, aby nie usłyszał tego zespół trzeci. Przy tej zabawie jest mnóstwo frajdy, ale nie róbcie tego w czasie lekcji…;-)

Różnicowanie liczby dźwięków

Rodzic/terapeuta klaszczą  lub uderzają w bębenek, a dziecko liczy ile było klaśnięć czy uderzeń. Zadanie dobre dla 6-latków jak i nastolatków. Będzie tylko inna liczba uderzeń i inne tempo (dzieciom młodszym klaszczemy powoli, starszym w różnym tempie – raz wolniej, raz szybciej).

Zabawy z rytmami:

  • Wystukaj dziecku rytm (np. dwa uderzenia o stół - trzy tupnięcia – jedno klaśnięcie lub klaśnięcie – pauza – dwa klaśnięcia – pauza – jedno klaśnięcie) i poproś dziecko o odtworzenie. Rytm musi być dostosowany do możliwości dziecka – zaczynamy od prostych, stopniowo zwiększając stopień trudności.
  • Przygotuj figury geometryczne, każdej z nich przyporządkuj ruch, np. koło – tupnięcie, trójkąt – klaśnięcie, kwadrat – uderzenie ręką o stół). Ułóż figury przed dzieckiem w określony sposób i poproś dziecko o odtworzenie rytmu na podstawie schematu graficznego zgodnie z ustaloną zasadą – jaka figura odpowiada jakiemu dźwiękowi.
  • Zaprezentuj dziecku określony rytm (np. klaśnij, tupnij i uderz o stół dwa razy). Poproś dziecko, by ułożyło figury geometryczne zgodnie z ustaloną zasadą – jaka figura odpowiada jakiemu dźwiękowi.  
  • Przygotuj klocki. Ułóż z nich określony rytm, np. **   ***. Poproś dziecko o wyklaskanie podanego rytmu. Gdy klocki leżą blisko siebie klaszczemy szybko bez pauzy, gdy jest przerwa pomiędzy klockami to musimy zrobić pauzę. Zamiast klocków możesz użyć nakrętek, kasztanów, żołędzi itp.
  • Wystukaj na bębenku prosty rytm, np.. dwa klaśnięcia, pauza, 1 klaśnięcie. Zadaniem dziecka jest odtworzenie tego rytmu z pomocą klocków (**   *).

Przyjemnej zabawy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz