piątek, 11 maja 2018

Rebusy fonetyczne


 

Jedną z umiejętności, niezbędną do poprawnego pisania ze słuchu, jest umiejętność analizy i syntezy głoskowej. Dziecko, które nie potrafi przegłoskować słowa, nie będzie umiało pisać ze słuchu, nawet jeśli będzie znało litery. Gdy już potrafi głoskować warto dalej ćwiczyć tę umiejętność, aby popełniało jak najmniej błędów. Zabawa, którą przedstawiam poniżej, ma właśnie temu służyć. Przeznaczona jest dla dzieci, które głoskują, ale wciąż popełniają wiele błędów podczas pisania. Możemy również wykorzystać tę formę ćwiczenia do utrwalania prawidłowej wymowy głosek czy zabaw ortograficznych.
Zgromadźcie różne przedmioty i figurki. Z pierwszych głosek nazw przedmiotów będziemy tworzyć słowa, a zatem dobrze jeśli uda Ci się zgromadzić przedmioty odpowiadające wszystkim głoskom, np. A jak auto, B jak breloczek, C jak cytryna, D jak długopis itd.
Ułóż przed dzieckiem przedmioty tak, aby ich pierwsze głoski utworzyły nowe słowo, np. Lalka – Auto – Smerf utworzą słowo LAS. Zadaniem dziecka jest wyodrębnić pierwsze głoski, zapamiętać i złożyć w nowe słowo. Ważne, aby dziecko robiło to w pamięci, bez zapisywania. Zaczynamy od krótkich słów, powoli przechodząc do coraz dłuższych.


Tu zaszyfrowałam słowo KOZA.



Wersja trudniejsza dla dzieci starszych polega na tym, że muszą wyodrębniać kolejne głoski w słowie oznaczone liczbą. Spójrzcie na zdjęcie poniżej. Zaszyfrowałam tu słowo: DOMEK (panDa, nOżyczki, taśMa, pionEk, chomiK).


 


Możecie układać dziecku wyrazy na bieżąco, ale możecie również przygotować wcześniej, zrobić zdjęcia i wydrukować.
Możecie również poprosić dziecko, aby zaszyfrowało słowo dla Was.
Tego typu ćwiczenia sprawdzą się dla dzieci doskonalących naukę czytania i pisania w klasach młodszych oraz dla dzieci z dysleksją.
A na koniec zagadka dla Was! Kto rozszyfruje? Mała podpowiedź – zbliżają się wielkimi krokami, a ja już nie mogę się ich doczekać! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz