Jedną z umiejętności, niezbędną do poprawnego pisania ze
słuchu, jest umiejętność analizy i syntezy głoskowej. Dziecko, które nie
potrafi przegłoskować słowa, nie będzie umiało pisać ze słuchu, nawet jeśli
będzie znało litery. Gdy już potrafi głoskować warto dalej ćwiczyć tę umiejętność,
aby popełniało jak najmniej błędów. Zabawa, którą przedstawiam poniżej, ma
właśnie temu służyć. Przeznaczona jest dla dzieci, które głoskują, ale wciąż
popełniają wiele błędów podczas pisania. Możemy również wykorzystać tę formę
ćwiczenia do utrwalania prawidłowej wymowy głosek czy zabaw ortograficznych.
Zgromadźcie różne przedmioty i figurki. Z pierwszych głosek
nazw przedmiotów będziemy tworzyć słowa, a zatem dobrze jeśli uda Ci się
zgromadzić przedmioty odpowiadające wszystkim głoskom, np. A jak auto, B jak
breloczek, C jak cytryna, D jak długopis itd.
Ułóż przed dzieckiem przedmioty tak, aby ich pierwsze głoski
utworzyły nowe słowo, np. Lalka – Auto – Smerf utworzą słowo LAS. Zadaniem dziecka jest wyodrębnić pierwsze
głoski, zapamiętać i złożyć w nowe słowo. Ważne, aby dziecko robiło to w
pamięci, bez zapisywania. Zaczynamy od krótkich słów, powoli przechodząc do coraz
dłuższych.
Tu zaszyfrowałam słowo KOZA.
Wersja trudniejsza dla dzieci starszych polega na tym, że
muszą wyodrębniać kolejne głoski w słowie oznaczone liczbą. Spójrzcie na
zdjęcie poniżej. Zaszyfrowałam tu słowo: DOMEK (panDa, nOżyczki, taśMa, pionEk,
chomiK).
Możecie układać dziecku wyrazy na bieżąco, ale możecie
również przygotować wcześniej, zrobić zdjęcia i wydrukować.
Możecie również poprosić dziecko, aby zaszyfrowało słowo dla
Was.
Tego typu ćwiczenia sprawdzą się dla dzieci doskonalących
naukę czytania i pisania w klasach młodszych oraz dla dzieci z dysleksją.
A na koniec zagadka dla Was! Kto rozszyfruje? Mała
podpowiedź – zbliżają się wielkimi krokami, a ja już nie mogę się ich doczekać!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz